top of page
Search

Mitől lesz egy csapat sikeres?

Az Arisztotelész Projekt tanulságai



ree

Miért működik az egyik csapat jobban, mint a másik? Mi a titka a sikeres együttműködésnek? 


Ezekkel a kérdésekkel nap mint nap szembesülünk a különböző szervezetekkel való munkáink során. Szerencsére nem kell minden kérdésre magunknak választ találnunk – tanulhatunk a legnagyobbaktól is.


A Google egyik kiemelkedő kutatása, az Arisztotelész Projekt, éppen arra kereste a választ, hogy mi tesz egy csapatot igazán eredményessé. Az eredmények egyszerre meglepőek és tanulságosak – és minden cég számára hasznos iránymutatást adnak, legyen az egy óriási multi, vagy egy dinamikusan fejlődő startup.

A csapatmunka titka: Mit tanulhatunk a Google-tól?


Az Arisztotelész Projekt kutatói több száz csapat működését elemezték, és 5 kulcsfontosságú tényezőt azonosítottak, amelyek elengedhetetlenek a sikeres csapatmunkához:


  1. Pszichológiai biztonság

    Képzelj el egy megbeszélést, ahol mindenki fesztelenül szólalhat meg, senki sem érzi úgy, hogy ítélkeznének felette, ha hibázik. Ez a pszichológiai biztonság lényege.


De mi történik ott, ahol ez hiányzik? Az emberek befeszülnek, nem mernek kérdezni, inkább hallgatnak, nehogy „hülyét csináljanak magukból”. A kreatív ötletek el sem jutnak az asztalig, mert mindenki inkább elrejti, mint hogy nevetség tárgyává váljon. Így lesz a brainstormingból brainstorm-stop.

A Netflix-sorozatokban jól mutat a cinikus főnök, aki leordítja a beosztottat, de a valóságban az ilyen légkör lassan megfojtja a teljesítményt.


Gondolj csak bele: ha a kedvenc sztárséfünk konyhájában a szakácsok rettegnének attól, hogy rosszul sózzák meg az ételt, vajon születne valaha Michelin-csillagos menü? Aligha. Valószínűbb, hogy szürke, sótlan fogásokat kapnánk.

A cégek világában ugyanez a helyzet. A pszichológiai biztonság nem „cuki HR-szófordulat”, hanem konkrét teljesítményfokozó.


Aki mer hibázni, az mer kísérletezni is – és abból születnek a legjobb újítások. Egy startup meetingjén ez lehet a különbség a világmegváltó ötlet és a kínos csend között.
  1. Megbízhatóság

    Egy csapat csak akkor működik jól, ha minden tagja tudja, hogy számíthat a többiekre. A megbízhatóság ezért aranyat ér – a kollégák tudják, hogy számíthatnak egymásra, a vezető pedig nem kap állandó gyomorgörcsöt.


    A vezetők elősegíthetik a megbízhatóságot azáltal, hogy tisztázzák a csapattagok szerepét és felelősségét és konkrét projektterveket dolgoznak ki, hogy átláthatóvá tegyék minden egyén munkáját. Világos, következetes és transzparens vezetői kommunikáció szükséges.


  2. Szervezettség és célok

    A struktúra és az egyértelmű célok szintén alapvető fontosságúak.

A struktúra hiánya olyan a csapatban, mint egy reality show szabályok nélkül: mindenki nyomul, mindenki beszél, de senki sem tudja, mi a fődíj.

A célokat egyéni és/vagy csoportos szinten kell meghatározni, és azoknak konkrétnak, kihívást jelentőnek és elérhetőnek kell lenniük. A csapat céljainak rendszeres kommunikálása és annak biztosítása, hogy a csapattagok megértsék az elérésükre vonatkozó tervet, szintén elősegítheti a szervezettséget és az egyértelműséget.


Munkánk során együtt dolgoztunk egy nagyon izgalmas start uppal, ahol a vezetők a feladatokat szinte naponta újraosztották. A dolgozók úgy érezték, mintha minden nap új évad indult volna egy sorozatban – de senki nem tudta, mi a sztori. Amint tisztázódtak a szerepek és a projektek menetrendje, a konfliktusok befagytak, a határidők pedig végre tapsviharral zárultak, nem kifütyüléssel.


  1. Értelmes munkavégzés (Meaning)

    A „jelentőség” arra utal, hogy a csapattagok értelmesnek érzik-e a munkájukat. Ez szubjektív tényező, amely a személyes értékekhez és célokhoz kapcsolódik.


Nincs uncsibb érzés, mint amikor a meló csak kattintgatás a monitor előtt. Az értelmes munka pont azt a pluszt adja, amikor az ember érzi: „Ez több, mint pörgetni az Excel-táblát!” Ha a csapattagok azt látják, hogy akár egy ügyfél gondját orvosolják vagy egy társadalmi ügyhöz járulnak hozzá, rögtön megváltozhat a hozzáállás.


Egy ügyfélszolgálati csapat tagjai számára a napi rutin sokszor monotonnak tűnhet. Ha azonban az ügyfelek pozitív visszajelzéseit rendszeresen megosztják velük, az segíthet abban, hogy lássák munkájuk értelmét és hatását a vásárlói elégedettségre.
  1. Hatás (Impact)

    A hatás a kézzelfogható bizonyíték, hogy „igen, amit csinálunk, az számít”. Ez már nem csak belső érzés, hanem kőkemény számok, grafikonok, sikersztorik. Egy csapat ilyenkor úgy érzi magát, mint a kedvenc tehetségkutató nyertese: megtapsolják őket, mert a teljesítményük valós eredményt hozott.


    Például, egy marketingcsapat akkor érzi a munkája hatását, ha kampányaik mérhető növekedést hoznak az eladásokban vagy az ügyfélszerzésben. Ha ezek az eredmények rendszeresen vissza vannak kommunikálva, az erősíti a csapat elkötelezettségét.



Egy csapat sikere nem a véletlenen múlik, hanem azon, hogy mennyire tudják együtt felépíteni a saját „sztárshow-jukat”.


A pszichológiai biztonság adja a színpad fényét, a megbízhatóság a stabilitást, a szervezettség pedig a jól megírt forgatókönyvet. Az értelmes munka motiválja a szereplőket, ami előreviszi a történetet, a kézzelfogható hatás pedig garantálja a vastapsot az előadás végén.


Ha ezek a tényezők megvannak, a csapat nem csak dolgozik, hanem show-t csinál: minden meeting, minden projektpremier lehetőség arra, hogy nagyot alkossanak. És a kérdés adja magát: a te csapatod inkább statisztaként küzd a háttérben, vagy igazi sztárgárdaként hódítja meg a közönséget?

 
 
 

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.

Üzenj nekünk!

Székhely: 2600 Vác, Lomb utca 7.

E-mail: info@bkheer.hu
Tel: +36  30 728 4411

JOGI DOKUMENTUMOK

KÖVESS MINKET:

  • Linkedin

© 2025 CorpWise

All rights reserved.

bottom of page