Vállalkozásfejlődés: Hazai tapasztalatok, vezetői döntések
- Árvai Csaba

- Oct 1
- 2 min read
A magyar mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv-k) fejlődési útja nem lineáris, hanem szakaszokra tagolt pálya, ahol minden szakasz saját kihívásokat, tipikus vezetői dilemmákat rejt.
A kutatások szerint a sikeres növekedés nem csupán külső tényezőkön, hanem döntően belső, „falakon belüli” menedzsment-problémák megoldásán múlik.

Fejlődési szakaszok és vezetői kihívások
Zökkenőmentesen szinte soha nem lehet végigmenni egy cég életútján: már az indulás, majd a “kreativitás” időszaka is gyakran vezet irányítási vagy akár autonómia-krízishez. A vezető ilyenkor azzal szembesül, hogy a személyes irányítást át kell adnia professzionális menedzsmentnek, miközben a szervezeti folyamatokat is formalizálni kell.
Ezek a krízisek előre jelezhetők, kezelhetőségük viszont nagyban múlik a vezető személyes nyitottságán és azon, hogy képes-e tanulni—akár külső forrásból, akár saját hibákból.
Az egyedi hazai pálya
Bár a magyar kkv-k fejlődése nagyban követi a nemzetközi mintákat, több eltérés és hazai sajátosság is tapasztalható. Sok vállalkozás indulása kényszerből vagy adott piaci lehetőség megragadásával történik, nem feltétlenül egy tudatos, hosszútávú ötlet vagy stratégia mentén.
A gyors növekedés kontrollálatlan folyamatokat indíthat el, amelyeket utólag, sokszor tűzoltásszerűen kell formalizálni és rendszerbe helyezni.
Generációváltás: a legnagyobb vállalati próbatétel
A kutatások kiemelik: a tulajdonos és a vezetői szerepkörök szétválasztása, illetve az utódlás tudatos megszervezése nélkül könnyen megrekedhet a fejlődés, vagy végzetes hibákhoz vezethet. A cég sikeres továbbörökítése nemcsak családi ügy, hanem stratégiai vállalati kérdés: ehhez időben el kell kezdeni a kulcsfolyamatok, kapcsolatok, döntési jogkörök átadását, illetve a következő generáció felkészítését.
A menedzsment modernizációja
A cég fejlődése során nemcsak egyszerűen technológiai vagy piaci újításokra, hanem professzionális, tudatos menedzsment-innovációra van szükség. Ez magában foglalja az organikus szervezeti fejlődést, az informális viszonyokból való kilépést, folyamatos tanulást, és a cégkultúra fejlesztését.
A magyar kkv-k történeteiből az látszik, hogy a siker kulcsa minden szakaszban a vezetői tudatosság, a tanulás, a nyitottság és a válságokra adott gyors, stratégiai válaszokban rejlik—függetlenül attól, hogy melyik növekedési periódusban jár éppen a vállalkozás
A Corpwise szakértői csapata segít, hogy a magyar kkv-k vezetői tudatossága és menedzsment-kompetenciái a növekedés minden szakaszában megfelelően támogassák a vállalkozás sikerét.
🔹 Vezetői coaching és mentorálás – támogatjuk a tulajdonosokat és vezetőket abban, hogy a stratégiai döntéseket magabiztosan és tudatosan hozzák meg.
🔹 Assessment centerek és pszichológiai értékelések – feltárjuk a kulcskompetenciákat és a fejlődési lehetőségeket a csapatban.
🔹 Szervezetfejlesztés és folyamatoptimalizálás – segítünk rendszert vinni a növekedésbe, a generációváltást és a professzionális menedzsmentet is támogató eszközökkel.
Források:
Salamonné Huszthy Anna Magyarországi kis- és középvállalkozások életútjának modellezése
András, H. (2017). Mikro-, kis-és középvállalkozások növekedési életpálya-menedzsment vizsgálata. Menedzsment innovációk az üzleti és a nonbusiness szférákban, 80.




Comments